Reisebrev fra Barcelona

REISEBREV FRA BARCELONA JUNI 2016

Vi har altså vært på en ukes reise til sydligere strøk. Vi har hatt en fantasktisk tur og for det meste vært frisk og uten symptomer hele turen som varte en uke.

Dette var vår første tur ut av bobilen siden 2012, da vi flyttet inn, som et tiltak for å bli frisk fra sykdommen CIRS/syk av muggsopp/ sick building syndrome/ WDB syndrome / Mold Illness

Som de fleste nå kjenner til, brukes begrepene om en annen. Men Dr. Richie Shoemaker , verdens fremste spesialist å området biotoksinrelaterte sykdommer, haller nå mer og mer til å bruke Chronic inflammatory response syndrome( CIRS). Sykdommen er kronisk og det handler om å kjøre en slalomløype og holde seg innenfor og utenfor de rette portene hele tiden i et forsøk på å unngå symptomene. Når du først har blitt så veldig syk, ja da er veien tilbake både lang og hard.

Vår første tur skulle bli til Barcelona. Hvorfor akkurat dit? Vi må tilbake til 2011 for å finne svaret på dette spørsmålet. Vi reiste rundt i Spania på jakt etter et oppholdsted som gjorde at vi ikke hele tiden fikk "hits" som satte oss helt ut av funksjon i dagesvis. Vi hadde akkurat gitt opp og var på vei tilbake til Norge, da det tilfeldigvis ble en mellomlanding i Barcelona. Vi valgte et sent fly videre og fikk dermed hele dagen i denne byen. Første møte med Barcelona for meg, var akkurat da.

Vi satte oss på bussen og dro inn til sentrum, til La Rambla ( Hovedgaten) Her gikk vi og strøset. Med sekkene på magen , ikke på ryggen , i frykt for lommetyver. Gode råd fra noen som vil en vel, er ikke å forakte. Vi var veldig slitne og syke. ( Dette var i desember 2011) Fatigued så til de grader, så vi hadde ikke store forhåpninger , kan dere tro. Til vår store overraskelse kom ikke " hittene" vi fikk energi og styrke, vi så klart og vi trodde at vi endelig hadde blitt bønnhørt, at vi var friske. Vi kjøpte klær og spiste på resturant , og skjønte virkelig ingenting. Men flyet gikk på kvelden og vi måtte med.

I juni 2016 , etter gjennomført Shoemakers protokoll fra 2012 til 2016 , kjente vi oss så sikker på at vi både skulle hanskes med flyplass og fly . Samt buss, tog og taxi , dersom det skulle bli nødvendig.

Men sikker var vi ikke, ikke sånn 100%. Men vi hadde godt pågangsmot og håp.

REISEN TIL BARCELONA

Vi kjørte til Gardermoen med egen bil. Parkerte på uteparkering.

Vi tok Shuffle-buss til terminalen.

Vi kom inn på Gardermoen og skulle finne bilettautomaten..alt vel så langt.

Etter en stund på Gardermoen, noen kopper kaffe, noen runder på butikkene og leting etter utgang, (gate) begynte jeg og få symptomer. Min datter følte også at inneklimaet var dårlig, men hun hadde ingen symptomer. Stanken som kom innimellom var som den som kommer når man har malt over fukt eller muggsopp.. Slurvet med utskifting. På enkelte plasser var stanken ekstremt sterk. Vi flyttet oss rundt til der det kom inn luft på noe vis og jeg klarte det , men det var liksom helt på grensen, før symptomene ble for sterke.

Så Gardermoen , ikke så bra!

Vi hadde valgt flyselskapet Norwegian , med nye fly og dermed god ventilasjon ( De holdt hva de lovde). De har som kjent wi-fi om bord, selv ikke dette skapte symptomer hos oss. Flyet var helt fantastisk. Ingen ting å klage på. Spansk besetning , med gode engelskkunnskaper. Veldig bra. Ingen muggsopp eller fukt, meget god ventilasjon. Hadde heldigvis nok klær... Ventilasjons systemet kan jo enkelte ganger bli for bra. :-)

Landing på Barcelona flyplass 10 minutter forsinket. I ankomsthallen slo fukten mot oss. Helt ekstremt. Klærne klistret seg til kroppen. Vi ventet... nå blir vi vel dårlig.. herregud, sent på kvelden.. Men ingenting kom, ikke et eneste symptom kom, ingen pustevanskeligheter, ingen kløing, ingen fatigue, ingen blurred vision, ingen forvirrelse. Vi hadde lemnet alt på Gardermoen, kunne det synes som om.

Vi hadde planlagt taxi. Taxi, med alle sine lukter ,

av både PU/PVC / fukt og mugglukt, har mange ganger vært et

mareritt og jeg ventet meg reaksjoner her , virkelig!

Men det skulle ikke ta mer enn ca 15 mintter.

Det bruker å være for mye for meg , sånn egentlig!

Men ingen symptomer kom. Dette gjaldt oss begge.

Alt var helt Ok! Hele meg fungerte klokkerent. Det er 7 km

fra Barcelona flyplass ( BCN) til Solifemar (hotellet) for dette

betalte vi ca 30 euro, og det var verdt det.

HOTELL

Ikke lett å sitte i Norge å bestille hotell i Spania, med denne sykdommen, nei! For et sjansespill!

Intuisjon ja.. der sier du noe. Den har da virkelig ikke vært til stede på mange år, savnet den virkelig. Men jeg tror den måtte ha trådt til denne gangen.

Da vi så SOLIFEMAR på bildene på Booking .com, da var det noe tiltalende ved det. Beliggenheten ved stranden, gode bussforbindelser til Barcelona, gratis sykkelutleie, 2 kilometer til sentrum av Castelldefels. 4 stjerner er ikke å forkaste og bevares, rengjøring hver dag. Men det betyr jo ingenting dersom det er fukt og mugg i bygget... Så vi skrev mail og vi ringte. Vi skrev: "Allergia de humidad y hongos". Vi skrev at vi ikke ville ha aircondition, eller tepper på gulvet. De innfridde til 100%

Solifemar ligger ca 30 minutter med buss fra Barcelona. Buss L95 går fra Carrer 18 og du kommer til bake med samme buss bare på andre siden av veien. Det går ofte busser.

Det var faktisk 2 kilometer til nærmeste matbutikk, men med gratis sykkel , på helt flat vei, var det altså ikke noe problem. Syklene blir holdt av til den som bestiller dette og dermed alltid tilgjengelig.

Solifemar er et leilighetshotell. Vi hadde en leilighet i første etasje. Supert for oss! Folk som bor under kan ha muggsopp hjemme og dermed stiger denne duften/giften opp. Det var egen inngang til leilighetene.. 3 etasjer og ingen heis. De øverste leilighetene hadde flotte balkonger med solsenger, mens vår balkong ikke hadde så mye sol og bare stoler, som ikke var så gode.

Helt nye madrasser fra april 2016 er ikke å forkaste. Nydelig comfort og soverommet vender inn mot en stille bakgård. Rent og pent overalt. Restauranten var et eventyr. Maten kjenner jeg enda smaken av. Fantastisk stab på hotellet, som gjør alt for at du skal trives. Mange engelsktalende på jobb, men ikke alle like gode til dette. Mange morsomme situasjoner oppstår. Godt humør , sol, vind, vin, mat. Varmt, fantastisk..

STRANDPROMENADE OG NÆROMRÅDE

Til sammen syklet vi 1 mil denne første dagen. Deilig å sykle langs strandpromenaden. Barer og restauranter langs løypa skiltet med forfriskninger og mat til noe stive priser.

Castelldefels er et flott turistområde med mange hoteller. En liten sving bort fra stranpromenaden og prisene på lekre retter falt dramatisk. Vi hadde bestemt oss for å holde oss til dietten hvertfall i begynnelsen av ferien slik at det ble biff og chips uten saus, men en grønn grillet paprika og saftigheten på biffen gjorde at saus absolutt ikke var et savn. Pris ca 8 Euro! Nydelig mat og varmt selv i skyggen. Tydelig at de fleste som spiste rundt oss her, var lokalbefolkning. Nuevo Frankfurt het restauranten og nabo-restauranten solgte sukker-fri is fra Kalise om man ville avslutte med godkjent dessert.

Vi prøvde også litt Catalansk vin til 25 kroner flasken.. var god den!

Hotellets restaurant... veldig bra!

Vi bestilte Kalv

med kremete

poteter , samt en

nydelig rødvin

Mellom 3-0g 400

for to personer.

CASTELLDEFELS SENTRUM

Et optimistisk personale ved hotellet fortalte at det kun va ca 2 km til sentrum av Castelldefels. Det var lengre! Glad vi tok taxi, det kostet bare ca 40 kroner en vei til midt inne i sentrum , hvor man fant handlegater og og restauranter. Vi jaktet på noen småting. Fremfor alt hadde vi lyst å finne en helsekostforretning.

Her fant vi det vi lette etter. Folk som pratet, hyggelig stemning, gode priser. Espresso til ca 5 -9 kroner koppen. Billige basarer (Made in China.) Hjelpsomhet , gjestfrihet.. alt vi søkte var her. Klær og sko var også billig her. Ellers er dette vanvittig dyrt i Spania, syns vi.

Vi fant denne helsekostbutikken bare et par minutters gange fra togstasjonen i Castelldelfels

Veldig vanskelig å finne glutenfrie produkter. Det vi ble tilbudt var maismel, på apotekene , når vi spurte. Samme på kolonialbutikkene. Men på PLANETA TERRA, her hadde de alle muligheter.

De hadde også "Yeast cleanse" og "Melatonin". Videre, kokkosfett av ypperste klasse til lav pris. Smykker, aromaoljer, behandling. etc.. snakker om at en butikk blir "noe mer " enn en butikk. En opplevelse rett og slett.

Bacelona ( Bytur)

Vi tok bussen til byen. Flott inneklima i bussen! Vi ville bare gå å se oss omkring og strøse litt på La Rambla. For noen år siden var det skrevet en artikkel i et magasin om en urtebutikk som heter "Herboristeria del Rei" Butikken skulle ligge i det Gotiske kvarteret i Barcelona. De tidligste dokumenter om bygget er funnet fra år 1818. Her i denne butikken skulle de finnes en spesiell urtespesialist. Så vi hadde fokus på å finne denne. Gammel kunnskap er jo ikke å forakte. Etter vanvittig mye leting og gåing, fant vi endelig frem. Det skulle vise seg at vi hadde trasket helt unødvendig , da butikken lå i en sidegate til La Rambla. Gaten man skal ta av til heter " Ferran". Et kort stykke ned i denne gaten tar man inn i "Carrer del vidre 1." Da ser man skiltet med en gang.

www.herboristeriadelrei.com/

Vi ville også besøke "Boqueria", dette verdenskjente markedet. Markedet inneholdt både barer, restauranter og salgsboder. Vi fant også en helsekostbutikk med godt utvalg her inne. Vi ville spise økologisk og fant en "Take away" restaurant med dette. Det var dårlig altså! Se bildet nederst.. ja , ja alt kan jo ikke være 100%. En erfaring rikere.

Slett ikke nødvendig

å kjøpe slikt som dette,

selv om det er økologisk.

Det var bare ulike farger på

ris, litt tomat og noen løk-

biter.

Vi kastet nesten alt.

Tragisk!

Noen bilder her fra "Det Gotiske kvarter" Med antikvitetsmarked og underholdning.

Som en avslutning kan vi bare konkludere med at vi har hatt en utrolig flott reise med opplevelser vi ikke hadde villet vært foruten. Vi hadde tatt høyde for at vi kom til å måtte bli syk på reisen, og hadde derfor tegnet en god reiseforsikring gjennom IF ( Europeiske). Vi trodde vi kom til å sove på balkong etc. Til vår store overraskelse ble vi ikke det. Deilig.